پایان بلندپروازی رنو/ تعدیل 15 هزار نیروی انسانی

پایان بلندپروازی رنو/ تعدیل 15 هزار نیروی انسانی

رنو می گوید بلندپروازی كار دست این خودروساز داده و حال كه با حقایق رو به رو شده، چاره ای جز تعدیل 15 هزار نیروی انسانی در سراسر كشورها ندارد. برای رنو دیگر هیچ چیز حتی تعدیل نیرو تابو نیست.

کارآمدنیوز- رنو اذعان دارد كه جاه طلبی جهانی اش، پایه و اساس نداشته و حالا مجبور است 15 هزار شغل را از بین ببرد تا با كاهش تولید، تجدید ساختار كارخانه و تعدیل ظرفیت تولید از نو شروع كند و با این اقدامات از زیر سایه ی سنگین دوران كارلوس قصن بیرون بیاید.

به گزارش سایپا نیوز ، رنو كه با كاهش تقاضا رو به رو شده و شیوع جهانی ویروس هم كه مزید برعلت شده است، حالا به دنبال راه هایی برای كاهش هزینه 2 میلیارد یورویی (2.22 میلیارد دلاری) است و چه كاری مؤثرتر از تعدیل نیروی انسانی در كاهش هزینه!

كلوتیلده دلبُس، مدیر عامل موقت رنو می گوید: «توقع ما از فروش خیلی بالا بود، حالا سطح توقع خود را تنظیم كرده ایم و شركت [رنو] به اصل و پایه بازگشته، مخصوصاً بعد از سرمایه گذاری های بیش از حدی كه در چند سال اخیر اتفاق افتاد».

رنو حتی پیش از گسترش جهانی ویروس covid-19 با فشار زیادی مواجه بود و در همان سال 2019 بعد از یك دهه سودآفرینی، زیان گسترده ای را گزارش كرد و كار به جایی رسید كه هنگام بازنگری در كسب و كار خود اعلام كرد در چنین وضعیتی «هیچ چیز تابو نیست.»

كاهش نیرو و تعدیل ظرفیت جهانی رنو باعث می شود تعداد تولید سالانه این خودروساز از 4 میلیون دستگاه در امسال به 3.3 میلیون دستگاه در سال 2024 كاهش پیدا كند و تمركز اصلی را روی مدل هایی قرار بدهد كه سودآفرینی بیشتری دارند، سرمایه گذاری بیشتری روی خودروهای برقی انجام شود و جلوی گسترش تولید در كشورهایی مثل رومانی گرفته شود.

رنو، مانند شریك ژاپنی اش نیسان، از رؤیاهای كارلوس قصن فاصله می گیرد. مدیر عامل سابق رنو-نیسان كه اكنون فراری است، در تلاش بود جایگاه رنو-نیسان را به صدر جدول پرفروش ترین خودروسازان جهانی نزدیك كند. توكیو وی را به سوءاستفاده مالی متهم كرده، اتهامی كه خود قصن آن را انكار می كند.

دلبُس می گوید: «آن طرز تفكر كاملا عوض شده، این كه فكر كنیم از لحاظ فروش و حجم تولید در سكوی اول می ایستیم.»

رنو می خواهد سكان هدایت این گروه خودروسازی را به یكی از مدیران ارشد سابق فولكس واگن به نام لوكا دومئو بسپارد كه از ماه ژوئیه (تیر) اجرایی می شود. در همین  حین هم در حال كاهش هزینه در بخشی هایی مثل مهندسی، پیمانكاری و كاهش تولید گیربكس در سطح جهانی است.

دلبُس خبر از نهایی شدن خط اعتباری 5 میلیارد یورویی از طرف حاكمیت در فرانسه داده است.

خبر اخراج نیرو در كمپانی رنو، بی تردید به اعتبار و نام و نشان این شركت لطمه شدیدی وارد خواهد كرد، سهام این شركت با انتشار خبر تعدیل نیرو 5.3 درصد افت كرد و یكی از بدترین عملكردهای این شركت در بازار بورس این كشور را به ثبت رساند.

15 درصد از سهام شركت رنو متعلق به دولت فرانسه است، حالا رنو به یكی از حساس ترین اقدامات در جهت تجدید ساختار در وطن خود رو به رو است. ضمن آن كه یك سوم تعدیل نیرو در صنعت خودروی جهانی اكنون روی دوش رنو قرار گرفته و به احتمال زیاد به تعطیلی چند كارخانه می انجامد.

رنو می گوید كه مذاكرات با اتحادیه های كارگری را آغاز كرده است. 6 سایت تولیدی رنو از 14 كارخانه ای كه در فرانسه دارد –از جمله كارخانه قطعه سازی در بریتانی و كارخانه Dieppe جایی كه خودروی آلپاین تولید می شود- از گزینه های تعطیلی هستند، هر چند كه به گفته ی دلبُس این تغییرات از سال 2022 مشهود خواهند بود.

برخی از این 6 كارخانه، مثل آن كه در فلینز نزدیك پاریس قرار دارد و رنو در ان مدل های زوئی را تولید می كند، ممكن است به طور كلی مونتاژ در آن تعطیل و در عوض مراحل بازیافت خودرو در آن انجام شود.

حاكمیت در فرانسه اعلام كرده كه زیر چك وام به خودروسازی را امضا نمی زند تا زمانی كه مدیریت در خودروسازی به اتحادیه های كارگری سنگ های خود را وابكنند و مذاكرات خود در خصوص مشاغل را به نتیجه برسانند. برای دولت فرانسه مهم است كه تجدید ساختار و تغییرات به وجود آمده كمترین لطمه را به اشتغال بزند و حفظ مشاغل بیشتری تضمین شوند.

با تعدیل 15 هزار شغل در رنو، حدود 10 درصد از نیروی انسانی جهانی در رنو، تحت تأثیر این تصمیم قرار می گیرند. تجدید ساختار 1.2 میلیارد یورو برای رنو هزینه به وجود می آورد. از 15 هزار نفری كه شغل خود را از دست می دهند 4600 نفر در خود فرانسه خواهد بود. هر چند كه رنو وعده داده كه اولویت با انتقال نیروها به خطوط موجود، بازخرید و بازنشستگی داوطلبانه خواهد بود.

اتحادیه های كارگری در فرانسه ابراز درماندگی كرده و در این بین یكی از معتدل ترین آنها به نام CFDT می گوید: «برنامه تعدیل نیرو اصلا متوازن نیست و به قیمت فعالیت ها در فرانسه تمام می شود» از نظر این اتحادیه كارگری سایر كشورها به اندازه فرانسه لطمه ندیده اند.

رنو همچنان برای بیرون آمدن از سایه سنگین قصن دست و پا می زند، این ماجرا لطمه شدیدی به روابط رنو با شریك تجاری ژاپنی اش، نیسان وارد كرده و تمامی پروژه های مشترك شان را تحت تأثیر قرار داده است. قصن معمار اتحاد رنو با نیسان در اواخر 2018 به اتهام سوءاستفاده مالی در ژاپن دستگیر شد و بعد با غیرمنصفانه خواندن اتهام های ژاپن، از آن كشور به مقصد لبنان گریخت. او همه این اتهامها را رد می كند.

رنو و نیسان ضربه ی سنگینی از گسترش جهانی ویروس دیده اند، آن هم درست زمانی كه تلاش می كردند، تعریف جدیدی از روابط و پروژه های مشترك خود ارائه دهند. نیسان در همین هفته برنامه استراتژیك چابك سازی و كم خرج سازی برای بالابردن بازده و اثربخشی منتشر كرده است. هر دو خودروساز جزو ضعیف ترین خودروسازان جهانیِ در حال عبور از بحران كرونا و سرمایه گذاری برای خودروهای برقی هستند.

شركت خودروسازی ب ام و آلمان هم روز جمعه تأیید كرد كه در حال مذاكره با اتحادیه كارگری برای تعدیل نیرو است اما حرفی از آمار و ارقام تا به حال نزده است. خبرگزاری DPA گزارش كرده است كه تعدیل نیرو در ب ام و حدود 6 هزار نفر و حدود 4.8 درصد از كل نیروی انسانی جهانی این خودرو ساز است.

انتهای پیام

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.