22047 با تداوم فیلترینگ، جایگزینی نداریم/کسب‌وکارهای مجازی تحت فشار می‌خوابند یک کارشناس با انتقاد از سیاست‌هایی که باعث ایجاد وابستگی به تلگرام شده، تداوم فیلترینگ را موجب افزایش استفاده از فیلترشکن دانست و گفت: با تداوم فیلترینگ باید جایگزین داشته باشیم و جایگزین هم یک‌روزه ایجاد نمی‌شود و اکنون هیچ کسب‌وکار داخلی وجود ندارد که از لحاظ فنی و زیرساختی، تحت فشار عملکرد خوبی ارائه دهد. <p style="text-align: justify"><strong>کارآمدنیوز :</strong> جعفر محمدی در گفت&zwnj;وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیاست&zwnj;های اعمال&zwnj;شده در فضای مجازی کشور باعث شده یک پیام&zwnj;رسان مانند تلگرام جای چندین ابزار دیگر را بگیرد، گفت: تلگرام علاوه بر نقش پیام&zwnj;رسانی، با توجه به فیلتر بودن یوتیوب و بسیاری از شبکه&zwnj;های محتوای ویدئویی، کار آنها را می&zwnj;کند و به علت نبود فضای مربوط به تبلیغات کار آنها را برعهده می&zwnj;گیرد، با توجه به این&zwnj;که در فضای اطلاع&zwnj;رسانی و رسانه&zwnj;ای ضعف&zwnj;هایی داریم، این وظیفه را برعهده می&zwnj;گیرد و بسیاری از مردم از این ابزار خبرها را دنبال می&zwnj;کنند. به همین دلیل است که با فیلتر تلگرام، اکنون همه اینها دچار مشکل شده&zwnj;اند.</p><p dir="rtl">این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات وابستگی ایجادشده به تلگرام را یک ضعف دانست و افزود: اگر تلگرام به هر دلیل محدود شود، برای مثال تلگرام ایران را تحریم کند و سرویس ندهد، یا در کشور آن را فیلتر کنند، ما تنها یک ابزار اطلاع&zwnj;رسانی را از دست نمی&zwnj;دهیم، ابزار مربوط به تجارت&zwnj;های خانگی، تبلیغات دیجیتال، ابزار رسانه و اطلاع&zwnj;رسانی را از دست می&zwnj;دهیم. در کشور ما حداقل 40 میلیون نفر از این پیام&zwnj;رسان استفاده می&zwnj;کنند، بنابراین علاوه بر پیام&zwnj;رسانی، همه کسانی که در کسب&zwnj;وکارشان و یا به عنوان اطلاع&zwnj;رسانی به مخاطبان خود از این فضا استفاده می&zwnj;کنند، آسیب می&zwnj;بینند و این باعث ایجاد یک نارضایتی در فضای مجازی کشور می&zwnj;شود.</p><p dir="rtl"><strong>اگر تلگرام نه، پس چه؟ </strong></p><p dir="rtl">او همچنین با اشاره به عدم توانایی رقابت پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی خاطرنشان کرد: در نگاه اول می&zwnj;توان گفت افراد از این فضا استفاده نکنند. اما وقتی عمده مشتریان در تلگرام هستند، اگر از تلگرام برای خرید محصولات خانگی استفاده نکنیم از کجا استفاده کنیم؟ وقتی کانال&zwnj;های چندمیلیونی در تلگرام وجود دارد و می&zwnj;توان با قیمت خوب تبلیغات کسب&zwnj;وکار را کرد، اگر این فضا نباشد، باید رفت جای دیگر با هزینه چندبرابر و برد کمتر تبلیغ کرد. تصمیم&zwnj;گیری&zwnj;های کلانی که انجام دادیم این وابستگی شدید را به وجود آورده و در کنار آن نگذاشتیم پیام&zwnj;رسان&zwnj;های دیگر هم رشد کنند.</p><p dir="rtl">محمدی با بیان اینکه زور ما به پیام&zwnj;رسان خارجی نمی&zwnj;رسد و آن&zwnj;ها &nbsp;هر سرویسی ارائه می&zwnj;دهند، اما زورمان به سرویس&zwnj;دهنده داخلی از پیام&zwnj;رسان گرفته تا سایر کسب&zwnj;وکارها می&zwnj;رسد، اظهار کرد: ما شرایط را برای آنها سخت می&zwnj;کنیم و این باعث می&zwnj;شود کسب&zwnj;وکار داخلی نتواند با آنها رقابت کند. ما علاوه بر این&zwnj;که همه کارها را به سمت پیام&zwnj;رسان خارجی سوق دادیم، نگذاشتیم پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی هم رشد کنند. به همین دلیل است که فیلتر تلگرام باعث مشکل در کشور می&zwnj;شود و آمارهای مختلف از سازمان نظام صنفی رایانه&zwnj;ای، اتاق بازرگانی تهران، معاونت رسانه&zwnj;های دیجیتال ارشاد از مشکلات مختلف کسب&zwnj;وکارها می&zwnj;گوید و در شرایطی که ایجاد یک شغل در کشور یک وظیفه خطیر ملی است، صحبت از حذف شدن حداقل چند 10 هزار شغل می&zwnj;کنیم.</p><p dir="rtl">عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری <span dir="ltr">ICT</span> دانشگاه شریف با اشاره به مشکل دیگر فیلترینگ بیان کرد: ما چند <span dir="ltr">CDN</span> یا شبکه انتقال محتوا داریم که بار اساسی ترافیک اینترنت روی دوش آنهاست. آمارها نشان می&zwnj;دهد ترافیک در روزهای فیلترینگ کاهش زیادی داشته و میزان بازدید مطالب به دلیل اختلالات افت شدیدی داشته است، اما امروز علی&zwnj;رغم این&zwnj;که فیلتر تلگرام باز نشده، بازدیدهای کانال&zwnj;های تلگرامی به حد قبلی برگشته است. یعنی مردمی که تا دیروز نمی&zwnj;دانستند فیلترشکن چیست، امروز یاد گرفتند. اگر قبلا روی 100 هزار دستگاه فیلترشکن وجود داشت، با این سیاست فیلترشکن را روی 40 میلیون دستگاه بردیم. بنابراین علی&zwnj;رغم همه اتفاقاتی که برای کسب&zwnj;وکارها افتاده، دسترسی به مطالب نامناسب را برای افراد باز کردیم.</p><p dir="rtl"><strong>ادامه داشتن فیلترینگ مساوی تلگرام + فیلترشکن</strong></p><p dir="rtl">وی در پاسخ به اینکه آیا پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی قابلیت رقابت با تلگرام را دارند، گفت: اگر فیلترینگ تلگرام هم&zwnj;چنان ادامه داشته باشد اولین گزینه در شرایط فعلی که جایگزین مناسبی وجود ندارد، تلگرام به علاوه فیلترشکن است که اکنون هم این اتفاق افتاده است. دوم این&zwnj;که کسب&zwnj;وکارهای ما به خصوص آنهایی که بالغ&zwnj;ترند، یاد گرفتند که با ایجاد اپلیکیشن&zwnj;های تلفن همراه و وب&zwnj;سایت&zwnj;ها، باید کمی از وابستگی کسب&zwnj;وکارشان به تلگرام کم کنند که این اتفاق مبارکی است، اما باید توجه کرد در فضایی که ایجاد کسب&zwnj;وکار در کشور این&zwnj;قدر مشکل است و ما به دلیل فعال نبودن بخش خصوصی ناشی از وضعیت بد اقتصادی مشکل سرمایه&zwnj;گذاری داریم، چه تعدادی می&zwnj;توانند به سمت ایجاد وب&zwnj;سایت و اپلیکیشن و کارهای سازمانی بروند؟</p><p dir="rtl">این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، در ادامه تاکید کرد: کسب&zwnj;وکارهای خانگی و کوچک که به صورت تک&zwnj;نفره و بدون آگاهی زیاد از تکنولوژی رونقی به فعالیت خانگی سنتی خود می&zwnj;دهند، نیاز دارند جایگزین دیگری پیدا کنند. آنها یا باید از فیلترشکن استفاده کنند یا سراغ پیام&zwnj;رسان دیگری بروند که چون داخلی&zwnj;ها آماده نیستند، سراغ پیام&zwnj;رسان&zwnj;های خارجی می&zwnj;روند. بنابراین این&zwnj;که بگوییم اگر تلگرام را فیلتر کنیم همه کسب&zwnj;وکارها به سمت راه&zwnj;های جایگزین می&zwnj;روند درست نیست. خصوصا کسب&zwnj;وکارهای خانگی که اصلا این ظرفیت و توانمندی را ندارند.</p><p dir="rtl">محمدی در پاسخ به اینکه راهکار مناسب برای تشویق به استفاده از پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی چیست، گفت: اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید در سیاست&zwnj;گذاری&zwnj;های کلان، کاری کنیم که در کوتاه&zwnj;مدت هم انجام نمی&zwnj;شود. در میان&zwnj;مدت یا بلندمدت زیرساخت&zwnj;های مناسبی را آماده کنیم که اگر تلگرامی نبود جایگزینی داشته باشند. به عنوان مثال پلت&zwnj;فرم&zwnj;های دیجیتال مارکتینگ، اطلاع&zwnj;رسانی داخلی، بازارچه&zwnj;ها و مارکت&zwnj;ها را داشته باشیم. در آن صورت کسب&zwnj;وکارهای پلت&zwnj;فرمی رشد بیشتری کنند و همه اینها از وابستگی به تلگرام هم می&zwnj;کاهد. اگر کنار فیلترینگ، سیاست&zwnj;های درستی نباشد به بحران تبدیل می&zwnj;شود اما اگر سیاست&zwnj;های درستی باشد که به خصوص بتوانیم کسب&zwnj;وکارهای پلت&zwnj;فرمی را رشد دهیم، توفیق اجباری می&zwnj;شود.</p><p dir="rtl"><strong>کسب&zwnj;وکارهای مجازی در حال مرگند</strong></p><p dir="rtl">عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری <span dir="ltr">ICT</span> دانشگاه شریف با بیان اینکه اگر فیلترینگ ادامه داشته باشد، به ضرر کشور است، چون نهایتا فیلترشکن اضافه می&zwnj;شود، گفت: اکنون چند10هزار کسب&zwnj;وکار در حال مرگ&zwnj;اند. اگر ما فیلترینگ را برنداریم باید یک جایگزین داشته باشیم و جایگزین یک&zwnj;روزه و یک&zwnj;هفته&zwnj;ای به وجود نمی&zwnj;آید، بنابراین ما باید فیلترینگ را باز کنیم تا کسب&zwnj;وکارها به فعالیت خود ادامه دهند و در کنار آن یک برنامه جدی میان&zwnj;مدت برای رشد و توسعه پلت&zwnj;فرم&zwnj;ها داشته باشیم و پلت&zwnj;فرم&zwnj;های تخصصی برای کسب&zwnj;وکارها ایجاد کنیم تا جایگزینی برای تلگرام وجود داشته باشد.</p><p dir="rtl">این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره احتمال جایگزینی دیگر پیام&zwnj;رسان&zwnj;های خارجی نیز بیان کرد: مثلا اگر بگوییم واتس&zwnj;اپ به هر دلیلی خوب است که جایگزین تلگرام شود، این پیام&zwnj;رسان قابلیت کانال ندارد؛ در نتیجه بسیاری از کسب&zwnj;وکارهای ما که به دلیل وجود ابزاری مانند کانال سراغ تلگرام رفتند، به واتس&zwnj;اپ مهاجرت نمی&zwnj;کنند. بنابراین تنها بحث پیام&zwnj;رسانی نیست که کاربران بخواهند مهاجرت کنند. زمانی که تلگرام تبدیل به پلت&zwnj;فرم کسب&zwnj;وکار شده، باید ابزار کسب&zwnj;وکار روی یک پیام&zwnj;رسان دیگر وجود داشته باشد که کاربر رغبت به مهاجرت کند.</p><p dir="rtl">وی درباره قابلیت جایگزینی پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی گفت: از لحاظ فنی ما دچار مشکل هستیم که فقط هم پیام&zwnj;رسان&zwnj;ها نیستند. زیرساخت&zwnj;های ابری مناسبی در کشور وجود ندارد و هر کسب&zwnj;وکار مجبور است به جای این&zwnj;که روی کسب&zwnj;وکار اصلی خودش کار کند، چندین برابر زمان وقت بگذارد که زیرساخت&zwnj;های مورد نیاز را ایجاد کند که به کیفیت لازم هم نمی&zwnj;رسد. در حال حاضر هیچ کسب&zwnj;وکاری در کشور ما وجود ندارد که از لحاظ فنی و زیرساختی تحت فشار بتواند عملکرد خوبی ارائه دهد. حتی یک فروشگاه بزرگ اینترنتی که از زیرساخت داخلی هم استفاده نمی&zwnj;کند و سرمایه زیادی دارد، در روز جمعه سیاه تحت فشار می&zwnj;خوابد.</p><p dir="rtl"><strong>سرمایه اجتماعی پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی کم است</strong></p><p dir="rtl">محمدی ادامه داد: زمانی که ما پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی را الزام کردیم در داخل کشور باشند و از طرفی زیرساخت&zwnj; مناسبی از لحاظ فنی نداریم، امکان ندارد آنها دچار مشکل نشوند و بتوانند بار تلگرام را تحمل کنند. در نتیجه ما پیام&zwnj;رسان جزیره&zwnj;ای خواهیم داشت که نهایتا تا پنج میلیون کاربر را پشتیبانی کنند و بیش از آن در شرایط فعلی امکان&zwnj;پذیر نیست. بحث دیگر موضوع حقوقی است که باعث شده دست&zwnj;ودل کسب&zwnj;وکارها بلرزد زیرا از لحاظ حقوقی دستشان باز نیست. این موضوع سبب شده سرمایه اجتماعی آنها کاهش یابد و افراد اعتماد نکنند. بنابراین علاوه بر بحث فنی، موضوع اعتماد آدم&zwnj;ها به این کسب&zwnj;وکارهاست که شدیدا جایگاه آنها را متزلزل می&zwnj;کند.</p><p dir="rtl">وی درباره علت عدم رشد پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی بیان کرد: اکنون تاکسی&zwnj;های حمل و نقل اینترنتی حتی با وجود رانت&zwnj;های عظیم اقتصادی و سرمایه اجتماعی که پشتیبان آنهاست، باید هر روز بجنگند و انواع و اقسام مشکلات را برایشان می&zwnj;تراشند و قوانین از آنها حمایت نمی&zwnj;کند. در چنین شرایطی مشخص است که جایی برای رشد پلت&zwnj;فرم&zwnj;های جوان&zwnj;تر نیست. بنابراین قوانین ما باید درست شود، مجوزها باید کاهش یابد. فضای حریم خصوصی مهیا شود تا جلب اعتماد کاربر کند. در این صورت پلت&zwnj;فرم&zwnj;ها رشد پیدا می&zwnj;کنند و تمام کسب&zwnj;وکارهایی که از تلگرام به عنوان یک پلت&zwnj;فرم کسب&zwnj;وکاری استفاده می&zwnj;کنند، با کمال میل به پلت&zwnj;فرم&zwnj;های بومی مهاجرت می&zwnj;کنند و تلگرام هم در حد یک پیام&zwnj;رسان برای تماس و پیام باقی می&zwnj;ماند.</p><p dir="rtl">عضو کمیته راهبری مرکز نوآوری <span dir="ltr">ICT</span> دانشگاه شریف با تاکید بر لزوم تغییر دادن سیاست&zwnj;ها در حوزه پیام&zwnj;رسان&zwnj;های بومی اظهار کرد: پیام&zwnj;رسان&zwnj;ها در چند سال اول به شدت نیاز به سرمایه دارند و از لحاظ اقتصادی سودده نیستند. اما به دلیل سیاست&zwnj;های موجود، سرمایه&zwnj;گذار خارجی تمایلی ندارد در این حوزه سرمایه&zwnj; گذاری کند. جمیع این شرایط باعث می&zwnj;شود رشد پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی با کندی بسیار پیش برود و نتوانیم بگوییم اگر امروز تلگرام را فیلتر کردیم، فردا پیام&zwnj;رسان&zwnj;های داخلی پاسخگو هستند. اگر ما اکنون شرایط را آماده کنیم، چند سال طول می&zwnj;کشد که اینها آمادگی داشته باشند. در صورتی که اگر پلت&zwnj;فرم&zwnj;های کسب&zwnj;وکاری را آماده کنیم، آن وقت این پلت&zwnj;فرم&zwnj;ها تنها کار پیام&zwnj;رسانی را می&zwnj;کنند و فشار کمتری به آنها وارد می&zwnj;شود.</p>