۲۲ : ۵۷ 11 ربیع‌الاول 1440 / 20 November 2018 / ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ آبان

چرا خودروسازان به بورس نامه نوشتند؟
طی چند روز گذشته و پس از اعلام اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو ، تمام خودروسازانی که عضو سازمان بورس و اوراق بهادار هستند ، با ارسال نامه ای به این سازمان در مورد قیمت گذاری محصولات خود شفاف سازی کردند.
علاوه بر این ، سازمان "حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان" و دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت "صنعت و معدن و تجارت" نیز نامه هایی جداگانه را با همین مضمون (شفاف سازی قیمت گذاری) به بورس ارسال کرده اند. در این نامه ها اعلام شده که تنها دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با مجوز "سازمان حمایت" اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند و سایر خودروسازان یا تغییر قیمتی نداشته اند و یا بدون مجوز محصولات خود را گران کرده اند.   
هرچند با توجه به عضویت برخی خودروسازان در سازمان بورس ، نامه نگاری میان آنها موضوعی طبیعی به حساب می آید ، اما نکته قابل توجه ماجرا اینجاست که تمام این نامه نگاری ها ، به یکباره و همزمان انجام شده است. نکته دیگر نیز این است که پای "سازمان حمایت" و "دفتر ماشین سازی و نیروی محرکه" نیز به این داستان باز شده و آنها هم با هدف "شفاف سازی قیمت گذاری خودروهای داخلی" دست به قلم شده اند.
اما دلیل این نامه نگاری ها چیست؟ آیا خودروسازان و مسوولان وزارت "صنعت و معدن و تجارت" ، به میل خود برای بورس نامه نوشته اند ، یا اهرم فشاری ،آنها را به انجام این کار واداشته است؟
برای پاسخ به این پرسش ها به سراغ کارشناسان بورس رفتیم و اصل ماجرا را از زبان آنها جویا شدیم.
آن طور که از اظهارات آنها برمی آید ، جرقه این داستان پس از انتشار اخبار آزادسازی قیمت خودرو زده شده است. در واقع منتشر شدن این اخبار و تایید و تکذیب های پس از آن ، تغییراتی ناگهانی را در سهام خودروسازان ایجاد کرده و رشد شاخص آنها را در پی داشته است. از همین رو سازمان بورس برای بررسی این موضوع ، از شرکت های خودروساز عضو خود خواسته تا نسبت به شفاف سازی تغییر و تحولات قیمتی خود اقدام کرده و مراتب را به اطلاع این سازمان برسانند.
در این مورد ، شروین شهریاری یکی از کارشناسان بورس کشور به خبرنگار ما می گوید:فشار سازمان بورس ، خودروسازان را به نامه نگاری و شفاف سازی در مورد تغییر قیمتی محصولاتشان واداشته است. وی با تاکید بر اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر آزادسازی و تغییر روش قیمت گذاری خودروها، متلاطم شدن سهام خودروسازان را در پی داشته است ، می افزاید:سازمان بورس برای آنکه نسبت به ماهیت این تلاطم اطلاع حاصل کرده و واقعی بودن آن را بررسی کند ، خواستار شفاف سازی عملکرد خودروسازان شده است. به عبارت بهتر ، هدف سازمان بورس این بوده که بداند آیا خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده اند و اگر داده اند ، جزئیات آن به چه شکل بوده است.
به گفته شهریاری ، سازمان بورس همواره نسبت به رشد یکباره و قابل توجه سهام شرکت ها ، واکنش نشان می دهند و شرکت های موردنظر نیز باید با ارسال نامه هایی رسمی ، شفاف سازی لازم را در این مورد به عمل بیاروند. گفته های وی را یکی دیگر از کارشناسان بورس کشور نیز تایید کرده و می گوید:پس از انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد آزادسازی قیمت خودرو ، برخی خودروسازان با استناد به مسائلی مانند زیان ده بودن محصولات و نوسان نرخ ارز ، رسما خواستار افزایش قیمت شده و "سازمان حمایت" نیز با برخی از این درخواست ها موافقت کرد. وی ادامه می دهد:این موضوع شاخص سهام خودروسازان را با رشدی ناگهانی روبرو کرد و در پی آن ، سازمان بورس خواستار شفاف سازی آنها در این مورد شد.
 
خوابیدن تلاطم سهام خودروسازان
اما انجام نامه نگاری خودروسازان و وزارت صنعت با سازمان بورس ، نه تنها جلوی رشد بیشتر شاخص سهام خودروسازان را گرفته ، بلکه در مقطعی موجبات منفی شدن آن را نیز فراهم آورده است. به گفته کارشناسان ، همانگونه که اخبار مربوط به آزادسازی قیمت خودرو سهام خودروسازان را متلاطم کرد ، ارسال نامه های آنها به بورس نیز از این تلاطم کاست و آن را آرام کرد.
شهریاری در این مورد می گوید:هرچند متن نامه های ارسالی به بورس ، از شفافیت لازم برخوردار نبوده و حتی در مواردی دو پهلو است ، اما به هر حال این کار تاثیر خود را بر سهام خودروسازان گذاشت و از رشد کاذب شاخص آنها جلوگیری کرد.
به گفته وی ، فعلا شاخص سهام خودروسازان از تب و تاب افتاده است. یک کارشناس دیگر با تایید گفته های شهریاری تاکید می کند:پس از ارسال نامه های خودروسازان به بورس و رسانه ای شدن آنها ، سهام شرکت های خودروساز منفی شد و اما روز گذشته به روال طبیعی خود بازگشت.         
اظهارات این دو کارشناس در شرایطی است که در حالت کلی ، رشد شاخص سهام همواره موضوعی مثبت و خوشایند برای شرکت ها و سهامداران به حساب می آید ، اما نامه نگاری و شفاف سازی خودروسازان ، افت دوباره سهام آنها را در پی داشته است. حال با این شرایط ، پرسش اینجاست که چرا سازمان بورس به جای استقبال از رشد سهام خودروسازان ، به نوعی سهام خودروسازان را از تب و تاب انداخته است؟
یکی از کارشناسان بورس در این مورد می گوید:رشد شاخص سهام زمانی ارزش دارد که معقولانه و منطقی رشد کرده باشد. وی می افزاید:رشد یکباره سهام خودروسازان ، برای مسوولان سازمان بورس تعجب آور بوده و به همین دلیل آنها در جهت بررسی منطقی بودن یا نبودن این رشد ، از خودروسازان توضیح خواسته اند. شهریاری نیز در این مورد تاکید می کند:هدف سازمان بورس مبنی بر توضیح خواستن از خودروسازان ، فقط شفاف سازی و اطلاع رسانی به سهامداران بوده و این سازمان نمی خواسته سهام آنها را بالا و پایین کند. به گفته وی ، اینگونه شفاف سازی و اطلاع رسانی ها ، جو روانی ایجاد شده در سهام شرکت ها را کم کرده و اجازه نمی دهد رشد شاخص سهام ، کاذب تر شده و به موجی بزرگ تبدیل شود.
 
           
 

کد مطلب: 467  |  تاريخ: ۱۳۹۰/۶/۷  |  ساعت: ۱۶ : ۱۲

نظرات ارسال شده