۲۲ : ۱ 11 رمضان 1439 / 26 May 2018 / ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند + اسامی
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ است اظهار کرد که عمده خودروهای پرتیراژ فعلی استانداردهای جدید که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز می‌شود را پاس نخواهند کرد.

کارآمدنیوز : احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تعداد استانداردهای اجباری خودرو از 55 استاندارد به 85 استاندارد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه 9 استاندارد جدید از ابتدای دی ماه امسال اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: با اجرای این استانداردها تولید حدود 25 مدل خودرو که امکان ارتقاء به استانداردهای جدید را نداشتند ممنوع شد. البته بیشتر این خودروها پیش از این از خطوط تولید حذف شده و در برنامه تولید خودروسازان قرار نداشتند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اجرای 2 استاندارد جدید نیز ار ابتدای تیر ماه سال‌ آینده آغاز می‌شود که احتمالا خودروهای فعلی در حال تولید این 2 استاندارد را پاس خواهند کرد.

وی افزود: اجرای 22 استاندارد جدید نیز از ابتدای دی ماه سال‌ آینده آغاز خواهد شد البته طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، خودروسازان داخلی تا ابتدای دی ماه 1398 مهلت دارند این استانداردها را اجرایی کنند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروهای پرتیراز فعلی امکان پاس کردن 22 استاندارد جدید را نخواهند داشت، اظهار کرد: این خودروها شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو 405، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیراژ تولید خودروهای یاد شده حدود 800 هزار دستگاه است که از رده خارج شدن یکباره آنها شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و مصرف‌کنندگان دیگر به خودروهایی با قیمتهای پایین‌تر دسترسی نخواهند داشت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در آن صورت تعداد زیادی از شرکتهای قطعه‌سازی نیز که هم‌اکنون قطعات خودروهای یاد شده را تولید می‌کنند با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهند شد ضمن آنکه تجربیات گذشته نشان می‌دهد که بالغ بر هشت سال زمان می‌برد تا تیراژ تولید خودروهای جدید به 100 هزار دستگاه برسد بنابراین در سال 1398 خودروهای جدید نمی‌توانند خلاء از رده خارج شدن خودروهای پرتیراژ فعلی را پر کنند به همین دلیل تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو به هم خورده و مصرف‌کنندگان متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه 22 استانداردی که از ابتدای دی ماه 1397 اجرای آزمایشی آن آغاز می‌شود در خود اتحادیه اروپا نیز به طور کامل اجباری نشده است، اظهار کرد: خودروسازان اروپایی در تولید خودروهای جدید خود ملزم به اجرای این استانداردها هستند اما خودروهای فعلی در حال تولید در اتحادیه اروپا مشمول این استانداردها نمی‌شوند بنابراین اینکه ما در ایران خودروهای فعلی را نیز مشمول این استانداردها کنیم غیرمنطقی است.

نعمت‌بخش گفت: این موارد در نامه‌ای به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اطلاع‌رسانی شده تا متولیان سیاست‌گذاری صنعت خودرو برای خلاء بزرگی که بازار خودرو از دی ماه 1398 با آن روبرو خواهد شد فکری بکنند.

کد مطلب: 21995  |  تاريخ: ۱۳۹۶/۱۰/۹  |  ساعت: ۱۱ : ۵۴

نظرات ارسال شده